
Ronald Ockhuysen
- Website:
- vdef.nl/
De VandenEnde Foundation (VDEF) – het particuliere cultuurfonds van Joop en Janine van denEnde – heeft zich gedurende een kleine kwarteeuw ontwikkeld tot een instituut in de wereld van kunst en cultuur. De foundation ondersteunt de sector jaarlijks in de volle breedte met € 6,8 mln. en is daarmee een invloedrijke speler. Sinds juni 2021 is Ronald Ockhuysen er directeur, na drie decennia in de journalistiek, o.a. als hoofdredacteur van Het Parool. Die achtergrond in de journalistiek zorgt volgens Janine van den Ende voor een goed overzicht in het culturele aanbod in Nederland. “Daarbij weet hij als voormalig hoofdredacteur het nodige van ondernemerschap en werken met creatief talent.” Ockhuysen: “De kunstwereld – door overheidsbezuinigingen permanent onder druk – profileert zich als progressief, maar is in de kern conservatief. Verandering is ingewikkeld. Er was aanvankelijk wantrouwen jegens externe geldstromen. Schenkingen werden gezien als bemoeienis. Met de komst van nieuwe generaties is ook het bewustzijn gekomen dat samenwerking met private partijen noodzakelijk is in een sector die door overheden onvoldoende serieus wordt genomen. Door de calvinistische inborst van veel Nederlanders worden kunst en cultuur snel gezien als luxe, als franje. De sluitpost op de begroting. In Duitsland en Frankrijk gaat veel meer geld naar kunst en cultuur, een sector die bijdraagt aan mentale gezondheid en een mentaal fitte maatschappij. Er gebeurt intussen veel goeds. Onze kunstensector is heel bijzonder. Theater heeft hier een ongekend hoog niveau. Het Concertgebouworkest behoort tot de wereldtop. Hetzelfde geldt voor dans. Topkunst hoort bij een welvarend land als Nederland. Daartegenover staat dat als je op straat aan een willekeurige passant vraagt om vijf kunstenaars te noemen er een oorverdovende stilte volgt. We vinden kunst niet belangrijk genoeg, het zit niet in onze genen.” Hoe houdt de VDEF het culturele leven in Nederland desondanks vitaal? “Bij ons geldt cultureel ondernemerschap als een belangrijke pijler. Kunstenaars dienen zich rekenschap te geven van het publiek. Het gaat daarbij niet alleen om ‘kiloknallers’. Ondernemerschap is ook: je bewust zijn van de maatschappij waarin je leeft. Zorgen dat je toegankelijk bent voor alle soorten publiek. Dat je als toneelgroep representatief bent voor de hele bevolking.”