
Mark Molenaar
- Website:
- nov.nl
‘Opkomen voor de belangen van vrijwilligers. Versterken van de positie van het vrijwilligerswerk in de samenleving. Zorgen dat vrijwillige inzet de aandacht krijgt die nodig is.’ Het is de missie van de Vereniging NOV (Nederlandse Organisatie Vrijwilligerswerk). En dan komt het natuurlijk heel goed uit dat dit perfect past bij de visie van Mark Molenaar, die er sinds 2012 belangenbehartiger is. ‘Werken doe ik voor wat ik belangrijk en leuk vind. Belangrijk vind ik dat mensen met respect voor hun omgeving zichzelf kunnen zijn en doen wat er voor hen toe doet. Dat is werk waar je graag extra uurtjes in steekt. Vooral ook omdat het aansluit bij wie ik privé ben. Vader, man, buurman, vrijwilliger, sporter, fietsenmaker en lokaal betrokken. Mijn omgeving gaat mij aan het hart.’ NOV treedt op als woordvoerder en lobbyist van het vrijwilligerswerk – via haar leden vertegenwoordigt de organisatie zo’n zeven miljoen (!) vrijwilligers – en is gesprekspartner van politiek en overheid. NOV zet zich in voor goede wet- en regelgeving, financieringsstromen, goede toegang tot het vrijwilligerswerk en innovatie. De politiek, ministeries, gemeenten, maar ook de media zijn belangrijke spelers voor Vereniging NOV. Het trefwoord? Communicatie. Dat talent wendde hij eerder aan als, o.a. Projectleider Europees Jaar van het Vrijwilligerswerk en als communicatieadviseur bij Movisie. En dan niet in de zin van veel ‘zenden’ en een stuk minder ‘ontvangen’, nee, Mark gelooft in de kracht van participatie en een goed gesprek. En zo trekt hij voor de NOV ook het project BestuurdersCentraal, een platform waar vrijwillige bestuurders of maatschappelijk betrokken ondernemer of expert in een besloten omgeving met mensen uit de eigen regio (en daarbuiten) kunnen sparren.