
Imad el Fadili
- Website:
- nationaalzakatfonds.nl/
In 2022 stormde hij de DDB 100 binnen: Imad el Fadili, directeur van het Nationaal Zakat Fonds. El Fadili spreekt met zijn organisatie een voor de Nederlandse filantropie nieuwe groep aan, gestoeld op een van de vijf zuilen van het eeuwenoude geloof van de Islam: zakat betekent ‘reiniging’ in de vorm van aalmoezen aan de armen om tot een rechtvaardiger verdeling te komen. Een sociaal ondernemer, fijne luisteraar en rolmodel voor de leerlingen en alumni van de IMC Weekendschool, waar El Fadili in zijn jonge jaren vele weekenden doorbracht. Directeur Heleen Terwijn, zelf ook geen onbekende in DDB100-kringen: ‘Imad was als kind al tomeloos nieuwsgierig naar de grote wereld. Hij was gespitst op kansen, voor zichzelf en voor een betere maatschappij. Inmiddels is hij uitgegroeid tot een onverschrokken leider met een verzoenende persoonlijkheid en weet hij op indrukwekkende wijze met soms zeer negatieve stereotyperingen om te gaan. Imad brengt energie in elke kamer waar hij binnenstapt en gedijt het best met stevige mensen om hem heen, die hem af en toe ook eens stevig tegenspreken. Imad is de definitie van een sociaal ondernemer; hij gelooft in zijn idee, ziet kansen, legt verbindingen en gaat voor zijn missie. Zo weet hij zijn verhaal te verkopen.’ Na zijn studie Finance & Economics heeft El Fadili als financieel adviseur voor vele bedrijven, overheden en individuen gewerkt. De afgelopen jaren heeft hij zich gespecialiseerd in de wereld van Islamic Finance en in het bijzonder Islamic Social Finance. Als directeur van het Nationaal Zakat Fonds zet hij zich in voor de implementatie van innovatieve en duurzame oplossingen om hedendaagse uitdagingen als schuldenproblematiek en armoedebestrijding binnen de moslimgemeenschap aan te pakken. De zakat staat daarbij centraal. Het Nationaal Zakat Fonds treedt op als verdeler en streeft ernaar om de middelen ‘zo gebalanceerd mogelijk uit te geven om zoveel mogelijk impact te maken op lokaal niveau’. Eind 2024 publiceerde het fonds de resultaten van een onderzoek naar het geefgedrag onder Nederlandse moslims. Hieruit bleek dat vrijwel alle respondenten (99 procent!) geld doneren aan goede doelen. Dit is aanzienlijk hoger dan het landelijk gemiddelde van 76 procent (in 2022). Ze doneren jaarlijks gemiddeld € 755, ruim twee keer het Nederlandse gemiddelde per huishouden (€ 352 in 2022). (Bron: Goede Doelen Nederland, Geven in Nederland 2024)