
Heske Verburg
- Website:
- www.solidaridad.nl/
De makers van De Dikke Blauwe worden als BBB-ers – Buitengewoon Bewuste Boodschappenkopers – soms horendol van al die duurzaamheidsclaims in de wondere wereld van retail. ‘Hoopgevend’, zegt u? Of een slim op de actualiteit inspelende marketingtool? “Duurzaamheid lijkt zijn ware betekenis te hebben verloren. Zolang producenten in armoede leven en de aarde wordt uitgewoond is er nog een lange weg te gaan”, aldus Heske Verburg. Verburg is sinds 2016 de bevlogen directeur van Solidaridad Europa, de wereldwijde netwerkorganisatie die zich richt op een inclusieve, duurzame economie. In haar functie is Verburg primair verantwoordelijk voor alle activiteiten van Solidaridad in Europa, waarbij de nadruk ligt op de samenwerking met het bedrijfsleven, overheden en donoren. Ze kent het klappen van de zweep: haar carrière startte bij ORMIT, bureau voor talent en leiderschap en vervolgens werkte Verburg tien jaar bij UNICEF, waar ze o.a. vormgaf aan succesvolle samenwerking met bedrijven. Voor haar overstap naar Solidaridad was Verburg directeur bij Healthy Entrepreneurs, dat door middel van ondernemerschap basisgezondheidszorg in onderontwikkelde gebieden realiseert. Met innovatieve, aansprekende campagnes vindt zij het grote publiek aan haar zijde. Bewustwording is hierbij de sleutel, volgens Verburg. Want dat producten niet onder mensonterende omstandigheden gemaakt moeten zijn is voor consumenten zo’n vanzelfsprekendheid, dat de grote meerderheid ervan uitgaat dat het al verboden is dergelijke producten in Nederland te importeren. Quod non. Dat de prijs van een kledingstuk met slechts 1 procent hoeft te stijgen om een eerlijk loon te garanderen? Mensen weten het vaak niet. En de reactie is altijd: ‘doen!’ Als het aan Verburg ligt hoeft u straks niet meer op zoek naar een ‘verantwoord’ T-shirt, want alle T-shirts zijn verantwoord. Simpel.