
Hans Snijder
- Website:
- hartstichting.nl
Sinds februari 2022 is Hans Snijder directeur-bestuurder van de Hartstichting. Daarvoor was hij o.a. directeur Media & Communicatie bij het Prinses Máxima Centrum voor Kinderoncologie, hoofdredacteur van de Leeuwarder Courant en Omrop Fryslân en stapte hij in Hilversum rond bij de NOS, de VARA en de NTR. Het geschreven én gesproken woord is Snijder dus wel toevertrouwd. De ‘ambassadeurskant’ van zijn functie vervult hij dan ook met souplesse en veel verve, met name waar het aankomt op preventie. In Nederland hebben circa 1,7 miljoen mensen een hart- of vaatziekte. Snijder: “Hart- en vaatziekten zijn een onderschat probleem. Het is de tweede doodsoorzaak van ons land. Maar de urgentie om er iets aan te doen ontbreekt vaak. ‘We worden ouder dus het hoort erbij’, zo wordt gedacht. In veel gevallen is er wel degelijk iets aan te doen: meer bewegen, stoppen met roken en gezonder gaan eten. Het tijdperk van preventie is aangebroken. Als we niets doen, zijn er over tien jaar weer minimaal een miljoen extra hart- en vaatpatiënten bijgekomen.” En daarbij geldt: wie de jeugd heeft, heeft de toekomst. Dus is Snijder groot voorstander van het inzetten van ‘de socials’ om als Hartstichting die jeugd te bereiken. TikTok? YouTube? Instagram? Threads? Bring it on. “We moeten er alles aan doen om ervoor te zorgen dat aan de voorkant het aantal patiënten minder hard groeit.” Ondertussen gaat het wetenschappelijk onderzoek uiteraard door. Zo kondigde de Hartstichting eind 2024 aan 11 miljoen euro te gaan investeren in drie grote landelijke onderzoeken naar slagaderverkalking, aneurysmata in borst, buik of hoofd en naar de impact van sport en bewegen.