
Geert-Jan Janse
- Website:
- www.verenigingrembrandt.nl/nl
In 2013 verliet hij het Teylers Museum voor een bestaan als freelance (kunst)historicus. Het bracht hem naar China – waar hij bijna twee jaar woonde –, ruim drie jaar lang naar Parijs en vervolgens terug naar Nederland, waar hij zijn promotieonderzoek afrondde. Met een tussenstop bij de Raad voor Cultuur als secretaris van de Commissie Collectie Nederland, belandde Geert-Jan Janse medio 2022 als directeur bij de Vereniging Rembrandt. Opgericht in 1883 ondersteunt de Vereniging musea bij aankopen én draagt zij bij aan wetenschappelijk onderzoek en restauraties. Het zijn roerige tijden in museumland. Dat gezegd hebbende, het zijn eigenlijk altijd roerige tijden in museumland. Een hot topic – dat de afgelopen jaren veel media-aandacht kreeg – is herkomstonderzoek en de eventuele gevolgen daarvan: restitutie en mogelijke herverwerving. In dat kader scherpte ook de Vereniging onder Janse’s bewind haar beleid aan: musea moeten bronnen kunnen overleggen op basis waarvan ze hun herkomstonderzoek hebben verricht – de Vereniging Rembrandt steunt geen aankopen met een mogelijk verdachte herkomst. Maar de herkomst van een kunstwerk is in sommige gevallen niet sluitend te reconstrueren. Als het onderzoek gedegen is uitgevoerd en er geen aanwijzingen zijn voor een problematische herkomst, hoeft dat steunverlening niet in de weg te staan. En ook steun bij herverwerving – na restitutie – is een optie. Janse prijst zichzelf gelukkig met zijn dagelijks werk: ‘Zonder de Vereniging Rembrandt en haar betrokken leden zouden de collecties van de Nederlandse musea onvergelijkbaar anders zijn. Essentieel daarvoor is dat het particulier mecenaat in Nederland verder wordt versterkt: alleen in gezamenlijkheid kunnen we topstukken blijven verwerven voor de Collectie Nederland. Graag zet ik mij daarvoor in.’