93
Emma Lok
Potret van Emma Lok

Emma Lok

Directeur
WOMEN Inc.
Vorige posities:- / - / 82 / 93
Website:
www.womeninc.nl/

Kent u de ‘face-palm’-emoji? Wie even rondzwerft op de site en door de campagnes van WOMEN Inc. zal, zeker als vrouw, regelmatig denken “het is toch eigenlijk gewoon niet te geloven…” ‘Fix the system, not the women’, zo vat de organisatie waar Emma Lok in 2019 in dienst trad en in september 2023 directeur werd, de uitdaging samen. Want een uitdaging is het bereiken van gendergelijkheid nog steeds. Een voorbeeld: dat het vrouwenlichaam anders in elkaar steekt dat het mannenlichaam kan toch niet als nieuws komen, zou je zeggen. Welnu, wél voor grote delen van de gezondheidszorg zo blijkt, die te vaak een ‘one size fits all’-benadering hanteert. De wrede werkelijkheid is dat ‘men die quicker, but women get sicker’. Vrouwen leven langer maar in minder goede gezondheid omdat we – aldus Lok – nog te weinig weten van het vrouwenlichaam en vrouwen daardoor vaak niet de juiste diagnose en/of behandeling krijgen. Dus initieerde WOMEN Inc. het boek ‘Diagnose: Vrouw’ en toog met een ‘Wij zijn de lul!’-campagne naar Den Haag. Aansprekende campagnes zijn Lok – cum laude afgestudeerd in marketing management – wel toevertrouwd. En WOMEN Inc. heeft terecht een geweldige, zelfs prijswinnende reputatie op dat gebied. Zo moge bijvoorbeeld blijken uit de recente ‘Gewoongesteld’-campagne, die het taboe rondom menstruatie wil doorbreken en het Hazes-nummer Bloed, zweet en tranen een geheel nieuwe lading geeft. En vergis u niet: al die campagnes zijn op deugdelijk, wetenschappelijk onderzoek gebaseerd. Want Lok komt graag beslagen ten ijs. De gevonden feiten en cijfers worden vertaald naar praktische aanbevelingen en tools, waarmee mensen concreet aan de slag kunnen. Met de campagnes zet WOMEN Inc. belangrijke kwesties op de kaart én creëert maatschappelijke druk. Zo activeren Lok en haar organisaties, professionals en politici om structurele verandering te realiseren.

Share